Psycheupp@Work

Psycheupp@Work

Tuesday, July 29, 2008

Princess Bakawali

This is Pokok bunga bakawali ... or easily named by the 'esperts' as Epiphyllum anguliger or ric rac cactus, culturally, ada juga yang panggil bunga ini.... moon cactus dan queen of the night.

One interesting fact about this flower... the beautiful scent - and one more... akan kembang pada waktu malam, dalam pukul 10.00pm dah mula kembang. Bau menjadi lebih wangi pada pukul 12.00am iaitu bila ia kembang penuh. Bunga akan layu bila dah pagi. Sekali jer ia kembang, pas tu layu terus...


You know... accroding to some culture, this flower has its own mystical power. Menurut kepercayaan orang-orang cina bahawa pokok bakawali boleh mendatangkan tuah dan rezeki sekiranya berbunga. Mereka juga percaya sekiranya pokok Bakawali itu mati atau layu bermakna mereka akan mendapat musibah - God, jangan laaaaa biarkan pokok ni layu ya!


Orang-orang Melayu percaya ada orang Bunian akan berada berhampiran pokok bakawali semasa bunganya hendak kembang. Eheheh that's why we always pray to God, and let the Bunian meng-ameen-kan doa kami... ekekek sound syirik laaa Teri..... tapi... suka suka, pastu kita solat laa isyak kan?

Ada juga yang percaya bahawa terdapat seorang dewa dari kayangan yang menjaga bunga ini semasa ia kembang.Ada juga yang percaya bahawa pokok bakawali ini mempunyai hubungan yang rapat dengan orang yang menanamnya dan percaya sekiranya tuan punya pokok meninggal dunia, pokok bakawali yang ditanamnya turut akan mati - alamakkkkkkkkkkkk ni seram nih...



Anyways..... we as believer still have the Faith to Allah. He is most Merciful ....